Bara ett tips ifrån en enkel bonde (jag är ingen bonde!?)

Nu är det endast 4 dagar kvar tills nyår, vilket betyder att det är dags att tänka ut
ett par rimliga nyårslöften. Och då kommer den stora frågan upp:
Vad är egentligen ett rimligt nyårslöfte?
För min del gäller det att inte ha för höga krav, men samtidigt inte ha för "flummiga".
Om man tar som ett exempel att jag tycker att jag äter för mycket godis.
Säger jag då, tydligt, att jag inte ska äta godis på hela året
så kommer jag kanske klara första veckan, andra veckan,
och om jag kämpar på ordentligt kanske t.o.m tredje. Sen smakar
jag en godis, två godisar och mitt löfte faller pladaskt och det enda som finns
kvar av det löftet är en kännsla av ett misslyckande.
Säger man istället, lite flummigt, att  "Jag ska äta mindre godis"
Funkar det antagligen inte heller särskilt bra. Det är alldeles för ostrikt
och svårt att följa.
Det jag däremot anser rimligt att säga inom detta exempel är:
"Jag ska bara äta godis på helger"
Det är lagom enligt mig. Visst är det inte enkelt, nej, men det är det
som  är grejen med nyårs löften. För att växa som människa
och person måste man lära sig pressa sig själv. Samtidigt inte för mycket,
för det är lagom att ta ett trappsteg i taget.

Nu kanske detta inte gäller
alla, om man t.ex vet med sig att man har en otrolig själv diciplin så funkar
det säkert utmärkt att ha dessa höga krav.

Puss och på återseénde!

Tankar:

Skriv din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din Tanke:

Trackback
RSS 2.0